Vakantie Amerika New York 2005

14 juni 2023 - Den Helder, Nederland

New York, Amerika 2005

In 2005 naar New York met KLM. Deze reis is gewonnen door mijn moeder met de postcode loterij. Helaas is zij vlak voor de bekendmaking overleden en op mijn vraag of wij dan mochten bleek dit te mogen. Dus op pad naar Amerika met nog een stoot zakgeld voor musicals enz. Aangekomen op JFK-vliegveld een taxi genomen naar ons hotel. De taxichauffeur die geen Engels sprak wist de weg niet in het centrum van Manhattan. Er moest gebeld worden om de weg te vinden. Het hotel “The Roosevelt Hotel” was een plaatje en was al door heel veel bekende mensen gebruikt. Er stond een permanente cameraploeg buiten, om wanneer er een bekend persoon naar buiten zou komen zij hun werk konden doen. Helaas, de eerstvolgende dagen was het elke keer de familie Hokke die naar buiten kwam. Het is nogal een studie om voor de eerste keer in Manhattan te lopen en hoe het allemaal precies in mekaar steekt. Maar na een paar dagen hadden we het door. Heel veel gelopen door het met gele taxi’s vergeven stratenplan. Ons hotel was vlakbij 5th Avenue en we hebben daar vaak gelopen, zowel overdag als s ’avonds. Bleef gewoon elke keer druk. De Chrysler-building was ook vlakbij en was onze richtingaanwijzer voor het hotel. De Chrysler-building is nu na de Twin-Towers het grootste gebouw in Manhattan. Uiteraard zijn we ook naar Ground-Zero geweest met de rondtoer bus. Veel eerbied zeker door de Amerikanen. De bus bracht ons over de Hudson met zijn bruggen. Overal kon je eruit waar je wou. Dit hebben we dan ook een paar keer gedaan. Zo hebben wij gezien: de Bibliotheek, Trump Hotel, de Gibson-bus, Central Park met zijn paard en wagentjes, Chinatown en Little Italy. Lopend zijn we ook nog geweest in Cathedral of St. Patrick. Het metrostation was vlakbij dus we zijn daar vaak mee gegaan. Wat best moeilijk was om eerst te begrijpen, maar ook hier slaagde we goed in later. Over de markt in Lexington Avenue nog gelopen. We waren erg moe en hebben daarom allebei een massage in stoel genomen door een Vietnamees echtpaar en die deden het zeer stevig. Op de terugweg “Grand Central Station” aangedaan en bewonderd. Volgende dag door een park gelopen, waar een mooi optreden was van een acrobatische groep negers die een mooie show gaven. In de avond naar Het theater “New Amsterdam” voor de voorstelling van Lion King in 42nd Street aan het eind van Times Square. Prachtig. Op het einde van de vakantie met de luxe taxi naar het JFK-vliegveld om terug te gaan. Is nog een taxirit van een uur. Op het vliegveld aangekomen, niemand bij de balie van de KLM. Bleken we op het verkeer vliegveld te zijn. We moesten naar Newark. Of we dat met de strenge regels zouden halen was nog maar de vraag. Taxi geregeld, die ons wel via de tolwegen naar Newark wou brengen. De chauffeur, die zoals alle chauffeurs die we hebben gehad in New York nagenoeg geen Engels sprak, had er wel zin in. We gingen harder dan mocht. Bij aankomst, trouwens op tijd, hebben we al ons geld gegeven 70 dollar, maar dat vond hij niet genoeg. We hadden gewoon niet meer. Dus hij moest er maar tevreden mee zijn. Al met al. Veel gezien.