Reisverslag 05 Italie Toscane 2013

6 april 2020 - Den Helder, Nederland

TOSCANE 2013

25-07-2013
Deze keer wat dichter bij huis. Om samen met de kleinkinderen vakantie te vieren hebben we besloten om deze zomer naar Toscane te gaan. In het kleine stadje Montepulciano hebben we een huis gevonden waar we met zijn allen in kunnen en uiteraard met zwembad. Het huis heet CASA CAROLINA. Het is een omgebouwde, nog in werking zijnde boerderij. Na deze toch niet echt een super zomer tot nu toe, hopen en verheugen we ons op veel zon en terrassen. Wij gaan vrijdag de 2e augustus met de auto koetel koetel via Duitsland, Zwitserland naar Italië, met een overnachting in Zuid-Zwitserland, vlakbij de Gotthard-tunnel. Tessa en de kinderen gaan met het vliegtuig naar Florence twee dagen later, zodat ik ze kan ophalen van het vliegtuig. Dat is voor de kleintjes beter. Twee dagen met de kids achter in de auto, lijkt me niet zo'n goed idee. Ben al kleine dingetjes aan het inpakken. De kurkentrekker is ingepakt, dus eigenlijk zijn we klaar met het inpakken.

02-08-2013
Gelukt, we zijn in ons hotel in Zwitserland. Bloedje heet. Geen airco. Verder een goed en vriendelijk ontvangst. Goede kamers. Nederlandse manager. De reis ging voortvarend. Vertrokken om vijf uur in de ochtend. Na later bleek met een aldoor ruftende hond in een afgesloten auto i.v.m. airco. Niet dat Loes dit meegemaakt heeft. Na Amsterdam sliep ze al en heeft de helft van de reis geslapen. Ligt nu uitgeteld op bed. Valt niet mee naar buiten kijken de halve reis. Gaan vanavond naar een restaurant vlak in de buurt en dan een beetje tv kijken en slapen. Morgen na het ontbijt weer vroeg op pad. De laatste 600 kilometers.

DE TWEEDE EN DERDE DAG

04-08-2013

Vanmorgen na een goede nachtrust en een goed, maar simpel ontbijt vertrokken voor de tweede helft van de reis. Negen uur vetrokken en na enige tijd, jawel. In de file bij de Gotthard tunnel. 1 uur daar gestaan. Net voordat we de tunnel in zouden rijden roken we een brandlucht in de auto. Het laatste wat je wilt is brand in een tunnel. Het bleek het verlengstuk van de sigarettenaansteker te zijn. Deze stond langzaam te smelten. Alles eruit gehaald en toen was alles weer goed. De temperatuur was buiten intussen 42 graden. De airco werd weer intens gewaardeerd. Op de weg is het allemaal iets hectischer dan bij ons. Rare jongens, die Romeinen. Om 5 uur aankomst bij het huisje. De toch wel iets op leeftijd zijnde eigenaar liet meteen het hele terrein zien. Wat weer een goede keus van Loes voor dit huis. Drie grote slaapkamers, drie badkamers, groot zwembad en dit tussen de olijfbomen, vijgen, pompoenen en walnotenbomen. Op zulke momenten is het leven waard om geleefd te worden. We komen erachter dat Loes de zwemkleding is vergeten.

Florence

DAG 3
Niet al te laat op om Tessa en de kids op te halen van het vliegveld in Florence. Om 12 uur precies kwamen ze door de deuren van de aankomsthal. Na de parkeerkaart betaald te hebben en over de bloedhete parkeerplaats bij de auto waren kwam Tessa erachter dat de buggy nog aan het draaien was op de lopende bagageband. De appel valt niet ver van de boom. Door alle rompslomp geen boodschappen kunnen doen, dus we zitten al twee dagen te genieten van meegenomen soep en knakworsten. Morgen kijken voor boodschappen en zwemkleding. Kunnen we tenminste bij de rest in het zwembad.

VOLDAAN GEVOEL NA ONTBIJT EN LUNCH

06-08-2013
Deze dag stond eigenlijk in het teken van een supermarkt zoeken om wat eten te kopen. Door wat rond te vragen bij Italianen en neem van mij aan, dat is niet makkelijk, kwamen we na een rondrit door de omgeving bij een klein supermarktje. (Piccolo) Niet veel keus, maar ja we hadden wat. Eerst snel naar huis en lekker ontbeten.  Toen via Google gezocht en toen een grote supermarkt gevonden op twee kilometer. Het autorijden gaat al beter, gewoon schijt aan alles hebben. In de toch wel mooie en rustige avond hebben we tot laat in de avond spelletjes gedaan.

Montepulciano

VIERDE DAG
Ons eerste dagtripje. In de ochtend zijn we naar het bijzonder aparte plaatje Montepulciano gegaan. Heel veel steile straatjes met leuke winkeltjes erbij. Even klimmen, maar dan heb je ook wat. Het is wel toeristische, maar dat is het tegenwoordig overal. Vanmiddag een zwembad dag. Loes gaat vanmiddag Indisch koken. We gaan ervoor

Arezzo

DE EERSTE WEEK
09-08-2013
De eerste week zit er alweer op. Het gaat snel. We zitten veel bij het zwembad en lezen veel. Tessa en de kids zijn constant aan het spetteren in het zwembad. Het blijft hier bloedje heet. Ongelofelijk. Loes en Tessa worden constant geprikt en dit laat jeukende bulten achter. De Belgen in het andere huisje zijn helemaal lek geprikt. Alleen de kinderen en ikzelf hebben nergens last van. Afkloppen. Dinsdag zijn we naar de markt geweest in Montepulciano. Was wel grappig, maar te heet om onder het zeil van de kramen te lopen. Donderdag heeft Tessa ons uitgenodigd bij een heel leuk en mooi restaurant. Een beetje afgelegen en rustig, maar later kwamen er al meer Italianen op het goede eten af. Tessa gebruikte zelf het woord, "Goddelijk", om het eten te vergelijken. Het was ook zeer lekker en echt hele goede prijzen. In verband met de kinderen, weer lekker op tijd terug bij het huisje. Vandaag zijn we naar Arezzo gegaan. Een iets grotere plaats in Toscane. We zijn helemaal binnendoor gegaan zonder tolwegen. Op een gegeven ogenblik reden we zelf op een schelpenpad. Maar onze grootste twee vrienden deze week Tom en Tom brachten ons precies in het centrum van Arezzo. Daar even gewandeld en lekker op terrassen gezeten en nu weer snel naar het huisje voor het zwembad. Tessa heeft nu door, nog maar een week en dan is alles weer voorbij.

Castiglione del Lago

EEN RUSTIGE ZONDAG IN TOSCANE
11-08-2013
Zo maar een dagje gereden richting een meer op 30 kilometer ongeveer. Daar doe je nogal lang over om alle panorama's te bekijken die je tegenkomt. Toscane is gewoon erg mooi. Na enige tijd kwamen we uit bij een plaatsje Castiglione del Lago. We wilden daar even rondkijken. Wederom weer een leuk pittoresk plaatsje. Toevallig was net de voorbeschouwing van de "Rassegna internazionale del Folklore". Dit is een dansparade met groepen uit verschillende landen. Zeer leuk. Tessa wou nog met de kinderen wat zwemmen in het meer. Wij twee oudjes gingen lekker op een terrasje aan de overkant zitten. Een restaurant & bar. Lees goed: BAR. Toen we daar gingen zitten en zeiden dat we alleen koffie en gebak wilden gebruiken zei de ober dat we ergens anders moesten zitten. Een paar meter verder op en in de hete middagzon. Ik probeerde uit te leggen in mijn best Italiaans dat ik me dus niet ging verplaatsen in de hete zon. Er stond BAR overal als reclame en dat hij de bestelling beter kon brengen. Daarop werd alles gebracht door een meisje en deze zei wederom dat we naar het andere tafeltje moesten. No way Jose. Daarop haalde ze het tafelkleed van de tafel en legde dit op de andere tafel. Opgelost. Bij het afrekenen vond ze het raar dat ze geen fooi kreeg. Ik vertelde haar dat ik liever terplekke dood neer viel, dan dat ze fooi kreeg. Tessa was intussen al uit het water, na een halve dode paling en heel veel zwarte vliegjes. Het meer was dus teleurstellend. Op de terugweg een afspraak gemaakt bij een soort manege voor Dj om paard te rijden. Toen we daar aan kwamen was er niemand. Ik stapte uit om te kijken voor personeel. Bij een loods aangekomen kwam er een grote blaffende hond naar me toe rennen. Moet een leuk gezicht geweest zijn. De eigenaar tussen de hond en mij, om mij veilig te houden. De twee dames die veilig in de auto bleven lafaards. Ik had in de hitte gewoon kippenvel op mijn armen vanwege toch wel angst, denk ik. Daarop weer lekker naar het huis. We zeggen huis, want het is huge (groot). Zag vanmiddag weer schilderijen op de muur die ik nog niet gezien had. Angel heeft de tijd van zijn leven. Loopt en rent door de olijfgaard. We zijn hem soms zo maar kwartier kwijt. Of hij zit tussen de bomen of is bij het zwembad om te spelen.

Perugia

12-08-2013
Vandaag lekker rustig naar Perugia. Dit is een van de oudste steden van Italië. Besloten om Angel thuis te laten. Deze in het huis opgesloten en om 10 uur vertrokken. Zoals altijd in een onbekende plaats. Waar is de dichtstbijzijnde parkeerplaats in het centrum? Hoe dichter bij het centrum, hoe korter de parkeertijd. Wel iets om rekening mee te houden. Eindelijk een plek gevonden, edoch dan is de vraag, waar is het centrum. Gevraagd aan een jonge dame die voor bij kwam. Deze gaf aan, volg mij maar dan kom je er vanzelf. We moesten meteen met drie hele grote roltrappen naar boven. En verder lopend naar boven. Die roltrappen hadden wij natuurlijk nooit gevonden. Dus weer een gelukje. Perugia is een leuk plaatsje met weinig winkels, maar wel heel toeristisch. Echt overal restaurants. We hebben daar ook graag gebruik van gemaakt. Gewoon 10 gebakjes bestellen en wat koffie. Lekker. Een andere weg genomen op de terugweg, zodat je weer andere dingen ziet. Volgens mij hebben alle Italianen in een keer collectief besloten om nooit meer richting aan te geven. Bij binnenkomst bleek Angel ons gewoon op te wachten BUITEN. Waarschijnlijk hebben we de hond niet goed in huis gedaan en dus is die 6 uur buiten geweest en gewoon op de patio gaan liggen wachten. Ook weer een voordeel om helemaal in de knoek te zitten. Geen autoverkeer. Eerste gewonde in huis. Dj heeft haar hoofd gestoten aan het openstaand raam en er is wat bloed. Dit verbonden en verdergaan. Alles valt nog mee. Twee kinderen die overal kunnen lopen in de boomgaard met hoogteverschillen en tussen de oude machines. Dus het valt allemaal tot nu toe mee.

PAARDRIJDEN IN TOSCANE
13-08-2013
Vanmorgen om 10 uur bij de manege voor het paardrijden voor Dj. De beheerders van de manege konden alleen Italiaans en dat was nou net niet onze sterke taal op school. Maar met handen en voeten zouden we deze ochtend wel doorkomen. Allereerst werd Dj in een paard rijkostuum gestoken en een cap in verband met de veiligheid. Dj mocht zelf meehelpen om het paardje te zadelen en klaar te maken voor de les. Daarna gingen ze een piste in om allerlei oefeningen te doen. Tessa en ik die mee waren stonden te bakken in de gloeiende zon. De mannelijke medewerker die we cowboy noemden, moest zelf halverwege wat drinken halen. De medewerkers van de manege deden de les zo leuk, dat het een genoegen was om te zien. Blijkbaar vonden de medewerkers het ook leuk, vooral de vrouw, want die begon plots te huilen omdat het zo'n mooie dag was met zo'n mooi meisje. Na allerlei oefeningen en verhalen tussen de beheerders en ons werden we uitgenodigd om wat te drinken en te eten aan een tafel bij het huis. Er werd verschillende soorten fruit uit hun tuin, brood, tosti, frisdranken en zelfgemaakte marmelade op tafel gezet. Dj kreeg nog een kleurboek over paarden van cowboy. Bij het afrekenen, wat dertien euro was, mochten we niet de volle pond betalen. 10 Euro was genoeg. De hond die me eerder nog had aangevallen, was nu een speelmaatje voor de ochtend. In de middag maar weer wijn gehaald, want gisteren de Belgen op visite gehad. Dus we gaan het niet redden.

SIENA EN WIJNPROEVERIJ
15-08-2013
Gisteren naar Siena geweest. Wederom een leuke plaats. Bekend om zijn paardenraces. Wijk tegen wijk. Zeer bekend. Siena is een middelgrote stad. Door de paardenrennen dit weekend was het zeer druk. Bij de beroemde piste aangekomen was er een ticketshop. Daar wilde ik meteen tickets kopen voor de vrijdag. Toen de ticketverkoper zei dat het 200 euro per persoon was, dacht ik dat mijn Italiaans nog slechter was dan ik dacht, maar het was echt 200 euro. We gaan vrijdag niet. We raakten mekaar nog kwijt in het drukke Siena. Tessa was met de kinderen gelukkig naar de auto gegaan, terwijl wij nog liepen te zoeken in Siena. Alles kwam weer goed. De rest van de dag zwemdag. Vanmorgen om 10.30 naar een wijnproeverij geweest voor Tessa. Aparte belevenis. Tessa heeft daar drie flessen wijn gekocht. Zeer lekker edoch wel duur. Maar je bent maar 1 keer in Toscane in principe. Verder alvast wat klaarmaken voor dat Tessa en de kids vrijdag al weggaan en wij zaterdag. Verder zwemmen in het zwembad met de Belgen. Deze hebben zelf aangeboden om Angel over te nemen. Rare mensen die Belgen. Angel zien we soms uren niet meer, die vermaakt zich overal op het complex.

AFSCHEID TESSA EN DE KIDS
16-08-2013
Voor Tessa en de kids' zit het erop. Voorbij het mooie uitzicht, voorbij de lekkere temperatuur, voorbij het te koude water in het zwembad, maar ook voorbij, het niet te begrijpen rijgedrag van de Italianen, voorbij het na twee weken nog net zo slap c.q. hard brood als toen je het kocht, voorbij het wisselende gedrag van horecapersoneel en voorbij de muggensteken en de daar bij horende bulten, zodat je nog net niet wordt uitgenodigd om de klok hier te luiden (Quasimodo). Vanmiddag naar Florence voor het vliegveld om afscheid te nemen en dan weer terug. Beetje de auto inpakken en dan vroeg in de ochtend (0800) te vertrekken richting Nederland. We hebben toch besloten dit te doen via België in verband met vele wegwerkzaamheden in Duitsland. Onderweg een hotelletje. We hebben de tijd. Hopen zondag aan te komen voor Studio Sport, als dat nog bestaat.

THUIS
19-08-2013
We zijn weer thuis. Na een reis van 22 uur. Niet gestopt onderweg voor een hotelletje. Dit was niet verstandig en zal ik nooit meer doen. We vertrokken om 07.00 uit Montepulciano, maar moesten al snel een anderhalf uur vertraging bij een tolweg accepteren. Daar kregen we nog ruzie met een Italiaan die wou voor kruipen en waarmee Loes op het laatst woorden mee kreeg. Tevens een tolbeambte geschaakt die met zijn pink een euro achter hield. Niet bij deze Nederlander. Als je dat bij alle buitenlanders doet, dan heb je een leuk maandsalaris. Bij de Gotthard wederom een anderhalf uur vertraging. Om 20.00 maar een hotelletje gezocht. Wij van de snelweg af. Komen bij een huis in een dorp waar ze aan het barbecueën waren. De Fransman (we zaten intussen in Frankrijk) wou ons wel helpen. Met hem voorop naar een grote plaats met 6 hotels. Alle hotels vol. Niet te geloven, maar met dit wederom een uur verloren. Toen maar besloten om door te rijden naar Nederland. Om 05.15 aangekomen in Den Helder met een regenbui en windstoten. Dit was eens, maar nooit weer. Helemaal kapot. Ik kon haast niet meer lopen van ellende. Om 09.00 weer klaarwakker. We moeten proberen om weer in het ritme te komen. Dat was dan Toscane. Perfecte plaats voor de vakantie, alleen nooit meer met de auto door de Gotthard-tunnel. Bedankt voor alle reacties. Deze komen weer in het fotoboek wat ik van deze vakantie maak.