Reisverslag 07 Azie Bali En Lombok 2016

6 april 2020 - Den Helder, Nederland

VAKANTIE 2016 BALI EN LOMBOK

Het is weer zo ver. We gaan voor de 4e keer naar Indonesië en wel deze keer weer naar Bali. Na alle shit en verhuizing hebben we er gigantische zin in. We gaan met Suzanna en Harry. 30 december vertrek en de 28e januari weer terug. Loes heeft in mijn ogen weer prachtige en sfeervolle hotels gevonden en geboekt. We zullen weer proberen om een reisverslag te doen zoals voorgaande reizen. Op de nieuwe website http://wierook2.reislogger.nl/.  Ik ga alle e-mails overzetten naar de nieuwe website. Indien je geen belangstelling hiervoor hebt, geef het dan door en dan haal ik het eraf. Kijken of het lukt. Anders gaan we gewoon verder op facebook.

Vrijdag 30-12 Vertrek van Amsterdam naar Bali

Zaterdag 31-12 Aankomst 22.00 uur Bali 31-12 t/m 06-01 Sanur (7 nachten)

Styliscg&spacious Living in Sanur’s main street

07-01 Vliegen van Bali naar Lombok

07-01 t/m 13-01  Lombok Senggigi (7 nachten)

Mama Bella’s Retreat (€44,72)

14-01 t/m 18-01 Ubud (5 nachten)

Nuriani Restaurant and Rooms (Na 2 nachten is het Sarah Indah geworden)

19-01 Vertrek naar Amsterdam Suzanna en Harry

19-01 t/m 26-01 Sanur, (8 nachten)

Kembali Lagi Guest

28-01                  Vertrek naar Amsterdam

AMSTERDAM

Eindelijk op pad met de trein naar Schiphol. Om van daaruit verder te gaan naar Dubai. Daar overstappen naar Denpasar, Bali. Op tijd vertrokken vanuit Schiphol. Dat lukt wonderbaarlijk. Want er zijn al 150 vluchten gecanceld en over de 400 vertraagt vanwege de mist. Met de Emirates gaan we voor de eerste keer. Wat opvalt, verschrikkelijke mooie meisjes als stewardessen. 18 nationaliteiten totaal en deze kunnen 15 verschillende talen spreken. Maar dan begint het.

DUBAI

Twee uur rondvliegen boven Dubai in verband met de mist. Geen probleem, alleen ons daaropvolgend toestel gaat twee uur na de geplande landing. Dus de illusie dat we die gaan halen wordt al kleiner. Na de landing, toch proberen, rennend over het vliegveld Dubai, gaat Loes gigantisch op d’r plaat. Kin komt in aanraking met het tapijt en een geblesseerde schouder als resultaat. Maar wat lief, ze hadden op ons gewacht. Puffend en na hijgend ploffen we in ons aangewezen stoelen. Met blikken van iedereen “nou, dat zijn die lui waar wij op moesten wachten. Verrassing voor die gasten. We moesten nog eens 2 uur wachten door de mist. Door alle vertraging hebben we oud en nieuw gevierd in de rij bij immigratie balie in Denpasar.

SANUR

In Sanur om 1 uur in de nacht aangekomen en meteen maar een Bintang gehaald. Slapen ging wel die nacht. We waren kapot. Vanmorgen weer fris en fruitig. Meteen naar beneden voor een ontbijt bij Smorgas. Het ontbijtcafé bij uitstek. We hebben een kamer boven Smorgas. Weer zalig. Gemist al die jaren. Daarna een pittige wandeltocht langs het strand. De eerste saté naar binnen gefrommeld. Dames zijn nu naar een massagesalon. Wakker geworden met regen. Meteen maar naar Smorgas voor het ontbijt. Weer lekker. Besloten om naar Kuta te gaan en daar een Mall (winkelcentrum) te gaan bezoeken. Niet mijn idee van een dagje uit op Bali. Maar ja. Twee uur in een taxi voor 14 Euro’s. Na de Mall moesten we Harry nog even Tannah Lot laten zien. Uiteraard te laat voor de ceremonie en zonsondergang. Nog even wennen aan het tempo in Bali. Daar meteen maar gegeten bij een eettentje. Met recht was dit het smerigste wat we ooit in Indonesië hebben gegeten. Hele dag onderweg geweest en nu weer lekkere ijs bij Smorgas. Lekker slapen na wat wijntjes en morgen een rustdag gekregen van onze reisleidster Loes. Die trouwens op het strand van Kuta met stoel en al weer onderuitging. Last van vallende ziekte ofzo.

5e dag alweer. Het weer wordt al warmer. Voor mij dus steeds lekkerder. De rest is naar het strand om te zonnen. Voor mij een verplichte rustdag. Gisteren met zijn allen alleen maar op toer geweest, om Harry wat van Bali te laten zien. Met de auto met chauffeur naar de oostkust. Zelf heb ik niets gezien. Alleen slapend doorgebracht naast de chauffeur. Elke keer als die stopte, rende ik naar buiten. Kotsen en weer terug. Heb zo het halve eiland als een hond afgevlagd. Ze zullen weten dat ik er was. Ook niet gegeten die dag. Goed voor het dieet schema. Vandaag weer helemaal het mannetje, maar doe wel rustig aan. Zit nu lekker dit verslag te schrijven in mijn eentje. Oh, en Loes is al 2 dagen niet gevallen.

Boontje komt om zijn loontje. Eergisteren lachen om mijn ellende. Vandaag liggen Harry en Loes brakend en poepend op bed. En het noodlot. De toiletdeur ging niet meer open. Wat een taferelen met die twee vannacht. Tessa belde ook nog midden in de nacht om te zeggen dat alles goed was. Dure hbo-opleiding gehad in toerisme. Ze hebben het daar nooit over tijdzones gehad zeker. Vanmorgen is de sleutelmaker gekomen voor de toiletdeur. Heeft nog een uurtje geduurd. Suzanna en ik zijn maar bij het huisje gebleven om de zieken te verzorgen.

LOMBOK (SENGGIGI)

Gisteren geland op Lombok. Zo anders dan Bali. Iedereen weer redelijk gezond. Alleen Suzanna zien we vaker niet dan wel. Lombok is een heel rustig eiland. Wel islamitisch. We horen en zien alleen maar moskeeën. Dat wordt nog wat. Na anderhalf uur rijden met de voor in Nederland geregelde chauffeur, komen we in het donker aan bij het perfect hotelletje. Eerst de kamers verkennen en aan de bar een Bintang halen. Toch vroeg naar bed. We hebben morgen van onze reisleidster een vrije dag. Slecht geslapen deze eerste nacht. Dacht dat het de hele nacht goot van de regen, maar was de airco die elke keer aansloeg. Om half vier ja hoor de moskee voor het gebed. Niet irritant. Suzanna en Harry zijn aan het zwemmen en Suzanna gaat zo masseren.

Verder die dag niet veel gedaan. Vroeg naar bed, morgen weer vroeg op. Om kwart over negen was onze chauffeur er. Die nam ons op een prachtige en door zon overgoten dag mee naar wat panorama views. Best een mooi eiland. Met vooral oude meuk. Loes zegt elke keer authenticiteit. Ouwe meuk dus. Verder moesten we 2 1/2 uur rijden om naar punt boven in de bergen te gaan. Eerst daar eten en toen wandelend over slechte paden naar een waterval (nog nooit gezien). Iedereen gleed wel een keer uit. Boven aangekomen zei de chauffeur dat dit de mooiste waterval was van Lombok. Suzanna en Harry hebben daar nog gezwommen. Na weer een uur lopen moesten we door heel klein waterkanaal lopen, wat nog door de blanda's was aangelegd. Pikkedonker en een zware stroming, heel leuk. Daarna weer lopen in de bushbush. Het was erg vochtig. Onze T-shirts leken wel dweilen. Weer bij een waterval aangekomen. Ik zag het meteen. Heel veel trappenlopen naar beneden en net zoveel trappen naar boven. Bekijk het lekker. Ik had net de mooiste waterval gezien. Eindelijk rond 5 uur weer bij de auto. Toen naar een oud dorp om te kijken hoe ze leefden (Senara Village). Nee, de andere dorpen waren modern. Toen heeft de chauffeur nog een martebak (zoete pastei met deze keer Nutella en nootjes erop, jemig wat zoet en lekker) gekocht en rambutan en mango’s. In het donker weer terug bij het hotel. Loes ging daarop naar de balie en besprak wat. Wij dachten lekker eten. Helaas jammer. Ze had alleen voor d’r eigen een masseuse besteld. Vroeg naar bed. Morgen voor de mannen een rustdag en de vrouwen hebben kookles.

Gisterochtend opgehaald door onze perfecte chauffeur Adi(das). Eerst weer ellenlang in de auto naar het zuiden. Dan naar de lokale markt met allerlei sluipdoor gangetjes (Ampenan market). Donker en stinkend naar de vis. Wel heel lokaal. Laat in de ochtend gingen we naar een dorp waar alle vrouwen weven moeten leren, anders mogen ze niet trouwen met elkaar. Het Volendam van Lombok (Sukarara). Naar zo'n weef fabriek. Was volgens Adi niet commercieel. Binnen een minuut liep ik verkleed als de Sultan van Bagdad samen met Loes te paraderen voor foto's. Niet commercieel, me hoela. We zijn toch nog wezen kijken voor een tafelloper, maar niet geslaagd. Mocht die verkoper niet. Daarna na een pottery fabriek. Helaas was de fabriek dicht. Toen een steegje ingelopen met allemaal lokale vrouwen en kinderen. (Banyumulek) Omdat het mijn verjaardag was mocht ik pottenbakken leren met een vrouwtje (niet denigrerend, maar ze zijn gewoon hartstikke klein). Intussen was het hele vrouwelijke gedeelte uitgelopen om mijn misbaksel van pottenbakkerskunst te aanschouwen. Die gasten hadden veel lol. Harry mocht ook daarna. Maar goed dat die ander werk heeft. Later mochten we wat uitzoeken. Wij met onze nieuwe buit naar de auto en afscheid genomen. Harry en ik wilden nog alles naar buiten gooien aan la Rijk de Gooyer bij Het Gouden Kalf uitreiking. Maar niet gedaan. Toen naar het mooiste strand, volgens de chauffeur. Jaja. Maar deze keer had die gelijk. Want zo sereen en zo mooi had ik het nog niet gezien, nergens. Laut Biru Bar and Restaurant op het Selong Belanak Bay. Al met al werd het later en zijn we teruggegaan via Kuta. Nog een plaatsje bekeken en toen hurry-up naar huis.

Nog eerst naar een moderne Mall geweest, met de taxi. Veel te modern en te luidruchtig. Maar de dames hebben toch weer iets gescoord. Volgens hun goedkoop. Ben geen rekenwonder, maar de prijs en twee keer taxi. Heb twijfels. Voor het avondeten naar het strand voor een lopend buffet met Indonesische lekkernijen. Leuk verlicht en grappig. Daarna maar weer de graftombe in. Morgen vroeg eruit. Snorkelen yeh!!!!!. Om 8 uur staat Adi er alweer, die heeft de week van zijn leven. Onder het rijden stopt hij even om een zak vol met Indonesische zoetig, - en hartelijkheden voor ons te kopen. Heel lief. Op de plaats van bestemming ligt een bootje op ons te wachten. Vaartochtje van een half uurtje en plonsen maar. Prachtig. Het waterleven is hier overdadig en kleurrijk. Drie spots aangedaan en op de laatste een zeepaardje gezien. Mooie beestjes. Daarna weer terug. Onderweg nog een tempel (een van de weinige op Lombok) aangedaan. Tevens kocht Adi weer gebakken maïs voor ons. Spicy voor hem en zoet voor ons. Alleen de verkoopster had het omgedraaid. Mijn huigje had niets met de rest van het lichaam meer te maken. Bij thuiskomst nog een uurtje zitten en meteen naar bed. Morgen weer vliegen naar Bali. De volgende dag na het snorkelen, blijkt toch dat iedereen wel ergens verbrand is. Maar een beetje door het stadje gelopen en toch weer op het strand uitgekomen. In afwachting van de vlucht naar Bali. Op het vliegveld tot de constatering gekomen dat we met zijn vieren 8 kilo overgewicht hadden. Let op! Van de bagage. Totale kosten 2,80 euro. Loes moest helemaal betalen in een bureau 100 meter verder. Duurde nogal. Tot die tijd werd er niemand verder geholpen bij het inboarden en dat allemaal voor 2.80. Uiteraard had het vliegtuig een half uur vertraging. De piloot wou het op de startbaan al inhalen. Max Verstappen in een plane. Het ging zo snel dat de lichten en airco niet eens aan gingen.

UBUD

Met de afgesproken chauffeur naar Nuriani Hotel in Ubud. Een budget hotel. We stellen niet veel waarde aan luxe, omdat het een budgethotel is, maar het moet wel schoon zijn. Dat was het beslist niet. Na 2 dagen daar vertrokken met allerlei excuses van het management. Geboekt bij Saren Indah. Een luxe hotel en vertrouwd. In 2009 hebben we daar ook gelogeerd. Was weer perfect. En deze keer met goed eten. Van daaruit gingen we de volgende dag naar Bali Bird Park. Voor Balinese begrippen hartstikke duur 30 Euro. Voor Nederlandse begrippen ook trouwens. Wel heel mooi. Nog even het reptielenpark meegenomen. Toen naar Elephant Cave. Bij binnenkomst werd Loes al meteen aangesproken door een gids. Binnen 5 minuten kwamen we erachter dat die 20 Euro wou. Iedereen, van bekijk het even lekker, behalve Loes. Die was er trots op dat ze had afgedongen van 20 naar 7 euro. Vent lulde 5 minuten en was klaar. Toen had Loes wel door dat ze belazerd was. Snel weg daar. Toen nog even aan Sulawati. Om de Balinese sfeer te proeven. We waren moe en toen maar naar het hotel. Vandaag lekker relaxed. Vrouwen de stad in. Mannen aan de Bintang. Alles in afwachting van het vertrek van Suzanna en Harry. Gaan om 12.00 s ’nacht vliegen dus om 20.30 hier vandaan. Liggen nu in de zon bij het zwembad Even een klein stukje. Zitten op het balkon te genieten. Kijk ik op zie ik regen. Harde regen. Kijk ik 10 meter verder helemaal niets. Loes erbij gehaald. Echt heel apart. Harry en Suzanna zijn onderweg naar Nederland. Wij gaan vanmiddag naar Sanur. Weer een nieuw resort. Gaan nu ontbijten, maar willen eigenlijk nog lekker op het balkon zitten. Maar ja de inwendige mens. Wou even vertellen over de regen.

SANUR (2)

Gearriveerd bij de laatste bestemming. Net zoals Lombok. Een abbenessig straatje en dan een paradijsje. Klein opgezet. Zoveel anders weer. Bij het ontbijten wordt het eten klaar gemaakt in de open keuken en dan op je veranda geserveerd. Klein zwembadje. Meteen geprobeerd, want het was weer bloedje heet. Laat in de middag naar Hardy's en daar Nederlandse snacks zitten eten. Daarna rustig op de veranda gezeten. In de ochtend was er een haan die audio-technisch wil laten horen dat die de grootste was. Is hem gelukt. Klerebeest. Twee fietsen de volgende dag gehuurd bij het hotelletje. Perfecte fietsen. Alleen nog een half uurtje om alles vast te zetten. Lekker rondgereden langs het strand. Omdat je zo afgelegen ligt kwamen we er haast op de harde manier achter dat we rechts aan het rijden waren. Snel opgelost. Morgen willen we een chauffeur regelen om naar het oosten van Bali wat te zien. En wat zwemmen. En verder gewoon weer wat te chillen. Oh ja. We zitten natuurlijk weer helemaal alleen in het hotel met 10 lege kamers. Het lijkt wel of Sanur helemaal uitgestorven is. Je ziet wat bejaarden die aan het overwinteren zijn. Verder houdt het op. Zelfs de verkopers en taxidrivers zijn niet vervelend. Rust-modes voor iedereen.

Denken niet dat het vandaag nog veel wordt. Na een bloedhete ochtend begon het te regenen en we zijn nu een paar uur verder en nog steeds. Wel warm en een zonnetje erbij. Gisteren om 09.00 met een chauffeur langs de oostkust gereden. Hij vroeg waar we nog niet geweest waren. Na 10 minuten was de conclusie dat we voor de oostkust wel alles hadden gehad zo'n beetje. Hij wist ineens nog een strandje. Virgin Beach. Een hartstikke leuk strandje in een baai. Heel rustig. Alleen om er te komen moet je nog een stukje met de voetenwagen. Heel veel stenen op het pad en zeer pijnlijk onder onze schoentjes die haast geen harde zool hebben. We deden er ook nogal lang over om niets te breken. Dan komt het. Fantastisch mooi. Alleen, er staan een paar restaurantjes op het strand en de mensen zijn daar strontvervelend. Proberen mensen binnen te halen. Gewoon met een menukaart voor je gezicht. Nou kan ik wat Indonesische scheldwoorden. Heb weer even kunnen oefenen of de uitspraak goed was. Geen punt. Geen vrienden gemaakt. Je wilt eigenlijk dat niemand aan je verdient, maar toch maar twee ligstoelen en parasols geregeld. Moet je wel eten en drinken bij die gasten bestellen. O.K. Dan maar. Wat gegeten gedronken. Lekker maïs gegeten. Verder de mensen daar bekeken. Wat bezielt mensen met die selfie's. Mensen zijn niet meer van deze wereld. Loes heeft nog wat gezwommen. Op een gegeven ogenblik besloten om terug te gaan, maar die stenen weg stond ons weer op te wachten. Oplossing. Twee kinderen van 10 a 12 jaar op motoren hebben ons naar boven gebracht voor 70 cent per persoon. Ik zei al oplossing. Toen we bij de auto waren begon het te hozen. Net op tijd. Nog een tempeltje bezocht. (Semarajaya museum te Klungkung). Loes heeft bijgeleerd. Er was weer een gids, maar die werd tactisch afgewimpeld. Toen nog wat winkels en we hadden het gehad. We wilden in de avond eten bij een Italiaans restaurant wat we hadden gehoord van Australiërs die we de eerste week hadden ontmoet. Massimo. Ze stonden in de rij. Wachttijd van een kwartier werd er gezegd. Hallo, ik ken Indonesië, dus weggegaan en ergens anders gegeten. Heel lekker en heel mooi. Weet je wat, zei Loes. We gaan bij die Italiaan ijs kopen, want er zat een ijssalonnetje naast. We zijn ook daar weg gegaan. Mensen werden helemaal lijp daar. Voordringen en schreeuwen. Ergens anders ijs gekocht. Veel meer en lekkerder waarschijnlijk. Naar bed daarna.

Vandaag begint de dag met regen, veel regen. Zalig. Lekker chillen op de veranda. In de middag wordt het droog. We beslissen om lekker langs het strand te fietsen en wat andere zijpaadjes te doen. Zo komen we op een parallel pad met de strandweg. Decadente hotels en golfressorten. Niets voor ons. Lekker gegeten op het strand. Het is niet al te heet. Rustig weer terug naar de veranda. Bij binnenkomst weer regenen. Maar s ‘avonds moeten we toch eten. Juist, net droog, dus maar op de fiets wat zoeken. De eerste druppels onderweg zijn genoeg voor ons om een restaurant op te zoeken. Loes regelt nog een chauffeur voor morgen. Ze wil de westkust zien, maar dit wordt toch afgeraden door iedereen, omdat het toch wel ver is. Al met lekker rustige dag. Volgende ochtend om 9 uur staat een andere chauffeur klaar, dan besteld. Whatever. Hij laat ons "Real Bali" zien. Via een verschrikkelijk kronkelpad omhoog naar het noorden. Gigantische rit van uren. Geen toerist gezien. Heel leuk en heel apart. Gegeten in Lovina. En weer op pad. Terug naar het zuiden. Na 9 uur weer terug in het hotel. Toch een beetje te veel van het goede. In de avond wat gaan fietsen. Komen bij een restaurant uit met een fantastisch band en ook nog goed eten. Extra lang blijven plakken, zodat het hotel al op slot was. We hadden gelukkig een sleutel. Morgen eerst uitgebreid ontbijten bij Smorgas als afscheid. Lekker zitten praten met het personeel. Vroegen waar Harry en Suzanna waren. Ze herkenden ons nog. Gaan van middag "saté mama" zoeken. Saté oma bestaat niet meer volgens hier. Vandaag is het Hari Raya Pagerwesi in Bali, dit is altijd 4 dagen na Saraswati. Dit is is de dag waarop de Balinezen de versterking van hun geest en ziel tegen de kwade krachten vieren.

Pagerwesi wordt ook wel "Rerainan Gumi" door de Balinezen genoemd. Het wordt elke 210 dagen gevierd op de woensdag van Shinta (de eerste week van de Balinese Pawukon kalendersysteem). Pagerwesi is afgeleid van de twee Balinese woorden pager en wesi die omheining en ijzer betekenen. Het ijzeren hek is een symbool van sterke zelfbescherming en op Pagerwesi richt de Balinees zich op het opbouwen van een sterke persoonlijke verrijking om ervoor te zorgen dat het kwaad niet hun verstand, spraak en daden niet zal schaden in hun omgeving. De God die wordt aanbeden op Pagerwesi is Sanghyang Paramesti Guru of God Siva - de god die verantwoordelijk is voor het uitroeien alle slechte en kwade entiteiten in de wereld. In veel regio's in Bali, wordt Pagerwesi beschouwd als een echt belangrijke feestdag die uitzonderlijk wordt gevierd op een gelijkaardige manier zoals Galungan. De Balinezen tonen hun dankbaarheid aan Sanghyang Paramesti Guru door offers te brengen, te bidden in hun huizen en het bezoeken van de tempels Weer zittend bij Smorgas. De laatste dag alweer. Wat een zonde. Loes is boodschappen aan het doen bij Hardy's om de laatste centen op te maken. Weer zonovergoten. Gisteren was een regenachtige dag met in de avond alleen maar regen. We hebben eten besteld via het hotel en laten bezorgen op de veranda, en ja hoor. Het eten was binnen, hield het op met regenen. Maar dat is nu opgelost. Dit is het laatste verhaal. Als we thuis zijn, ga ik alle verhalen samenvoegen en dan nog een keer plaatsen. Zowel met de foto's. Het ging even anders als andere jaren. Harry en Suzanna stuurden naar mij hun foto's op de telefoon en deze kon ik dan plaatsen op de website. Ik kon ze niet plaatsen vanaf mijn camera. Dus ook alle foto's gerangschikt (want als drie man foto's nemen dan zitten er wel dubbele tussen) laat ik dan in een keer doorkomen. Ik hoop dat jullie genoten hebben van alle verhalen en foto's. Voor ons zijn het altijd weer mooie herinneringen om terug te lezen. Loes had dit jaar geen animo om te schrijven. Vanavond worden we ons 21.00 opgehaald en dan gebracht naar Denpasar vliegveld. Ons vliegtuig gaat om 00.05. Wat een k#&$'t tijd. Maar zijn dan wel lekker vroeg in de middag in Nederland. We zien er wel naar uit om de kinderen, kleinkinderen en Angel te zien. En dan weer verder in het nieuwe huis, waar nog veel moet gebeuren.

Janneke

Goeie reis jullie twee en weer veilig thuis.                             26 jan '17

Bedankt voor de mooie verhalen en foto`s. Een goeie…       26 jan '17

S.E. Raaff

Ik dacht dat jullie oma saté al gevonden hadden.…               25 jan '17

Ondanks dat, is het daar beter dan hier. Geniet.                    22 jan '17

Wim

wat een luxe Mart                                                                  21 jan '17

Suzan en Harry zijn weer thuis. Nog veel plezier in…            20 jan '17

Pauline Hulsman

Ziet er allemaal weer leuk uit. Geniet ervan.                           19 jan '17

S.E. Raaff

Hoi, we zitten nu in Dubai, wachten op de vlucht naar…       19 jan '17

Weer mooie foto`s. Genieten van een leuke dag. En dan…   18 jan '17

Janneke

Dit lijkt me heel leuk om te doen!                                          14 jan '17

Joep en Greetje

Kan wel zien dat je bij de marine hebt gezeten. Een…   14 jan '17

Joep en Greetje

Lees met plezier over jullie belevenissen en moet…             11 jan '17

Hoi Mart, van harte gefeliciteerd als jarige Job op…             11 jan '17

Mart van harte met je verjaardag (110117) en dat jullie…      11 jan '17

Peggy de Lange

Mooie foto`s.                                                                          10 jan '17

Janneke

Klinkt goed Mart!                                                                   10 jan '17

Ja, is ook zo eerst lachen en dan krijg het zelf. Wat…           09 jan '17

Ha, ha, ha waar blijven de foto's? Geen Norit…                    07 jan '17

Tessa

Dat weet je toch pap...zodra je kinderen krijgt is…                06 jan '17

Peggy de Lange

Ik wil wel met jullie ruilen, veel plezier.                                  04 jan '17

Leen Koppenol

Zwitserleven gevoel, geniet ervan.     0                                  3 jan '17

Pauline Hulsman

Ziet er allemaal weer goed uit. En leuk zo boven Smorgas.…02 jan '17