Reisverslag 09 Spanje Moraira 2017

6 april 2020 - Den Helder, Nederland

VAKANTIE SPANJE MORAIRA 2017

We werden weer opgehaald om naar Moraira, Spanje te gaan, door onze vaste taxichauffeur, via Schiphol. Op Schiphol moesten we zelf onze koffers in klaren. Dit was weer nieuw. Verder ging daarna alles vlot. We hadden deze keer broodjes meegenomen van huis in verband met de belachelijke bedragen op Schiphol. Koffie bij de Starbucks en lekker eten. Tevens hadden we comfort stoelen genomen. Dit beviel ons wel goed. Lekker gegeten. Goede vlucht.  Met een halve uur vertraging aangekomen op Alicante. Daar gebeld door Suzanne dat ze een uur vertraagd waren omdat de gps hun de verkeerde kant had opgestuurd. Koffiegedronken en toen was het zover. Eindelijk naar het huisje gereden met de gehuurde Opel Astra. Mooie vergezichten en leuk huisje. Zwembad erbij. Onderweg gegeten bij het restaurant Las Vegas in Teulada. Zeer lekker gegeten voor heel weinig geld. Drie gangen. De wijn was daar gratis. En al dit voor maar 15 euro Gelijk naar het huisje en aan de wijn. Volgende dag naar de Lidl voor boodschappen en broodjes. Bij het zwembad zittend kwam de eigenaar langs met bier en in het zonnetje was het zo gebeurt. Toen een toer door de buurt. Gegeten bij Cap D'Or. Groot buitenrestaurant maar duur en niet heel denderend. Last van de rug gekregen en met tramadol opgelost. Dinsdag met het echtpaar wat eigenaar is van het huisje, geluncht bij een heel leuk buitenrestaurant en heel goedkoop (Javae-La Redonda II). Later in de middag wijn gedronken zittend aan het zwembad. Wederom weer licht in het hoofd. In de avond op het terras gezeten. En gigantisch moeten lachen om Harry. Je moet erbij geweest zijn om het je voor te stellen. Daarom alleen twee woorden TIETENKNIJPER en SCHAAMLIPPENTREKKER. Nog nagelachen in bed zelf. Op woensdag gaat de andere drie naar een waterval kijken. Ik heb me eigen voorgenomen om niet naar een waterval meer te gaan als het mogelijk is. Lekker in het huisje zitten lezen en brieven schrijven. Bij vijven waren ze terug en uiteraard bleek er niets aan te zijn aan de waterval. Ze hebben wel gezwommen daar. Bij het huisje gegeten en wat wijn weg gelebberd. Woensdag bij het huisje en zwemmen voor de liefhebbers. Donderdag naar Valencia. Toch nog een pittige rit. Van anderhalf uur. Blijkt weer dat de beste stuurlui weer aan de wal staan. Achter in de auto deze keer.  Eindelijk parkeerplaats gevonden. En lekker door Valencia gewandeld. Veel foto’s genomen van vooral oude gebouwen (Torres de Serranos). Leuk, maar dat is het ook wel. Later in de avond naar Javea om wat te zoeken om te eten. Alle restaurants gaan pas om 19.00 open dus we moeten ons nog een uurtje vermaken. Is in Javea best te doen. Beetje slenteren door het stadje en over de strandboulevard. Eindelijk gegeten bij Noray restaurant. Mooi. Veel en ik vond het lekker. Voor Spaanse maatstaven redelijk duur, maar een fantastisch uitzicht over de zee. Om 22.00 bij het huisje en toch wel redelijk snel naar bed om wat te lezen. Vrijdag bij het huisje, iedereen behalve ikzelf naar de Lidl. Om spullen te kopen voor chili concarne.

Zaterdag naar de markt in Xalo. Een verschrikkelijk mooie markt met tweedehands spullen. Zo anders dan in Nederland. Maar jammer, maar 5 euro zakgeld van Loes gekregen. Knijperd. Eerst nog bij het zoeken naar een parkeerplaats uitgestapt om een 68-jarige Nederlandse vrouw die was gevallen te helpen. Duidelijk was te zien dat haar linkerarm op twee plaatsen had gebroken. En een hoofdwond. Eerst de arm gestabiliseerd en toen wachten op de ambulance. De mevrouw gilde het uit, toen het ambulancepersoneel bezig was met haar arm. Ik vroeg of het niet beter was om pijnstilling te geven, werd door gegeven dat ze dat niet hadden. Misschien zouden ze een infuusje kunnen aanleggen. Ook niet aanwezig. Op een krakkemikkige brancard en hup de ambulance in en met en snelheid van jawel, een slak op pad. Na de bedankjes van de omringende mensen weer verder naar de markt.  In een heel leuk restaurantje koffiegedronken met Harry. (Cafeteria l'Assut) Het was daar bijzonder druk.

Zondag weer rustdag

Maandag naar Benidorm. Nooit geweest, maar toch met het idee van Nederlandse en Engelse oudjes aan het overwinteren. Dit klopte helemaal. Maar véél. Véél. Nog nooit zoveel elektrische karretjes gezien, zelfs dubbele. Deze kan je gewoon huren en dan racend over de boulevard en door de kleine straatjes, met alleen maar commerciële winkeltjes. Op het laatst wilden de dames nog met zo’n kinderlijk treintje mee om door Benidorm te rijden. Na heel lang zoeken en vragen eindelijk op de plek waar je kon opstappen. Volgens Suzanne kwam die over 5 minuten en het ging om het uur. Lekker wachten voor die 5 minuten. Edoch alles kwam voorbij behalve het treintje. Misschien hadden we het net gemist, omdat die te vroeg was. Was het verhaal. Dus nog een uur. Nog geen trein. Ik vond het treintje op dat moment al niet meer kinderlijk. Zat meer aan een sloophamer te denken.  Loes voorstel om die mensen te bellen van het treintje, waar het bleef, heb ik naar niet op gevolgd. Waarschijnlijk dacht Loes dat die mensen zouden zeggen. “Oh wat vervelend ja hoor, we sturen er meteen een”. Suzanne ging nog naar een keer kijken hoe laat die ging. Oh sorry foutje verkeerd gekeken. Verkeerde tijd, moesten we nog een half uur wachten. Eindelijk kwam de trein, maar je kon er pas met zijn vieren in als er ook wat mensen uitging. Met het professionele enthousiasme van de Spanjaarden met 25 minuten vertraging eindelijk op pad. (Wat een amateurs zeg). Deurtjes die spontaan opengingen onder het rijden, dus je moest ook nog opletten dat je niet als een scholletje lag te kronkelen op de Benidormse wegen. Niet de hele route afgemaakt. Want dat mocht niet van de akela die meereed als begeleidster. Gelukkig, want een verschrikkelijk tocht met in dit pleuris treintje. Twee uur gewacht in de brandende Spaanse zon en nog geen flikker aan. Toen maar in de avond terug naar Teulada om te eten. Na wat verkeerd rijden waren we er. Las Vegas. Met gratis wijn. Zegt dat niet zo veel. Heb flessen wijn bij de Lidl gezien voor 84 cent. Dus inkoop 5 a 6 dubbeltje. Laat in de avond terug bij het huisje. Snel slapen.

Dinsdag rustdag. Houdt in, een beetje lezen, een beetje rusten. Zalig!!

Woensdag. De andere drie gaan op pad. Ik weet niet waarnaartoe. Harry vindt het prima, maar voor mij is het even zat. Dus lekker een rustdag alleen. Lekker lezen. In de avond naar restaurant Montgo in Javea. Geprezen, maar ik vond het tegenvallen. Goedkoop, maar ook niet veel.

Donderdagavond naar Las Vegas. Goede tent, maar na drie keer niet spannend meer, dus was er wel helemaal klaar mee.

Volgende de vrijdag. De laatste dag. Harry & Suzanna gaan om 5 uur in de ochtend weg met Air Berlin. Daar leveren ze meteen de auto in. Wij gaan nog een beetje het huisje opruimen en klaar maken omdat de eigenaars naar Nederland zijn. Alles gelukt. Om half twee onze chauffeur voor het huisje om ons naar Alicante te brengen. Dit was niet zo van zelfsprekend. Had de vorige dag gecheckt via het telefoonnummer of alles geregeld was met het vervoer zoals de eigenaar had geregeld. Was daar helemaal niets bekend van de afspraak. Gelukkig konden we nog mee. De chauffeur was een Belg die daar al jaren woonde. Heeft zijn klep niet gehouden tot Alicante. Op het vliegveld verliep alles op zijn Spaans. Rustig aan. Tot we bij de beveiliging kwamen. Mijn sleutelhanger met het hamertje om je te bevrijden via je autoraam als je te water raakt, was iets wat ze daar niet konden. Totaal 5 man hebben geprobeerd wat het was. Ik zag me al in de gevangenis zitten daar. Wat een paniek bij die gasten. De vijfde vroeg tenslotte aan mij om het demonstreren. Nadat ik dat gedaan had. Alle vijf: “OOOOH”. Ik mocht door. Goede vlucht en tenslotte om half negen in de avond op Schiphol. Waar het gigantisch druk was. Bleek, omdat de kanaaltunnel dicht was.????? Eindelijk thuis om de volgende dag naar Loes haar moeder te gaan die in een tehuis ligt om te revalideren in verband met een gebroken been.

Al met al. Gigantische vakantie met geweldig weer. Had niet gedacht dat het eind september nog zo warm was daar.